Kaikki blogit puheenaiheesta Kaavoitusmonopoli

Kuntaliitto kaavoituksessa vastoin YVA:aa, perustuslakia ja EU-direktiivejä

 

Tästä emme tingi (Kuntaliiton hallitus 18.10.2018):

 

- Maankäyttö-ja rakennuslain kokonaisuudistuksessa on turvattava kuntien oikeus itsenäisiin valintoihin maapolitiikassa, kaavoituksessa ja toteuttamisen ohjelmoinnissa

- Kuntien kaavamonopoli on säilytettävä

- Suunnittelu-ja lupajärjestelmää on selkeytettävä kuntalaisten osallis-tumismahdollisuuksia heikentämättä - Kunnallisvalituskaava-asioissa on säilytettävä

YVA-menettelyt ennen hankkeiden sijoituspaikkapäätöstä velvoittavaksi lakiin

 

Kaavoituksen sujuvoittamista ja normien purkua ei voi toteuttaa luonnon- ja ympäristösuojelua ohittaen

Kaikkien etu olisi, että YVA-menettelyt ja -arvioinnit, tehtynä ennen hankkeiden sijoituspaikkapäätöstä, tulisivat velvoittavaksi lainsäädännöksi lakiin.

Nyt hallinto-oikeudet ruuhkautuvat epäselvän YVA-lainsäädännön vuoksi. EU-direktiivit edellyttävät mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tapahtuvia YVA-menettelyjä ja eri maankäyttöä ja rakentamista koskevien lupakäsittelyiden yhdistämistä sekä suuren yleisön kuulemista.

Nyt viedään loputkin vaikutusmahdollisuudet kaava- ja ympäristöasioissa

"Maankäyttöpäätökset halutaan digitaalisiksi - helpotetaan tulevaisuuden kaavoittamista ja rakentamista"

Tiedote 24.1.2019 klo 11.02

Ympäristöministeriö on käynnistänyt hankkeen Tulevaisuuden maankäyttöpäätökset. Maankäyttöpäätökset ovat maankäyttöä tai rakentamista ohjaavia tai rajoittavia viranomaisen päätöksiä, jotka kytkeytyvät kuntien ja maakuntien työhön. Niitä ovat esimerkiksi asema-, yleis- ja maakuntakaavat, muut maankäyttöön liittyvät suunnitelmat ja rajoitukset sekä rakennusluvat.

Kokeilulain jatkaminen ilman kuntalaisten kuulemista perusoikeuksien vastainen

 

"Kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain" ja asetuksen voimassaoloaikojen pidentäminen viidellä vuodella tehtiin ilman, että ns. Kokeilulain vaikutuksia eri kunnissa olisi arvioitu julkisuuteen.

Laki kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta (1257/2010):

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20101257

Ks. ko. lain 6 §, Seurantavastuu:

"Suuret kaupungit pitävät kuntalaisten kaavavalituksia häiritsevinä"

 

Kysely: Kaavavalitukset hidastavat asuntorakentamista – Kuntapäättäjät rajaisivat valitusoikeutta (13.11.2018, Kuntatekniikka.fi)

 

Suurin osa viranhaltijoista kannattaa kaavoituksen valitusoikeuden rajaamista, paljastaa Rakennusteollisuus RT:n, RAKLIn ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n teettämän kysely.

Kokeilulaki kevennetyistä rakentamis- ja kaavamääräyksistä tuhoisa luonnolle

 

Lausuntopalvelu.fi -palvelussa on avattu lausuntopyyntö "Kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain ja asetuksen voimassaoloaikojen pidentäminen viidellä vuodella", ks. linkki alla:

https://lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=5b012b44...

Kenelle maan arvonnousu kuuluu?

Suomen perustuslakiin on kirjattu omaisuudensuojasta näin:

"15 §

Omaisuuden suoja

Jokaisen omaisuus on turvattu.

Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla."

Tuulivoimala, suunniteltu virhe ei ole inhimillinen erehdys.

Kuntien kaavoitusmonopoli mitätöitiin säätämällä laki tuulivoiman tuesta, syöttötariffi/takuuhinta asetus v. 2011 harhautti kuntapäättäjät kuvittelemaan valtiovallan tukevan maaseudun kuntia jatkuvati nousevien kulujen maksamisessa.

 

Asetuksen tarkoitus olikin aivan toinen, kuntien ei ollut pakko osallistua terveys-ja ympäristöhaittoja tuovaan rakentamiseen valheellisella ilmastonmuutos syyllä. (Tätä ei kerrottu) Ilmastonmuutos on luonnollinen muutos johon ihmisen tekemiset ei vaikuta juuri mitään. Valtiovalta syyllistyi valehteluun.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä