Kaikki blogit puheenaiheesta Tunnin juna

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin

Pääradan linjaus Helsinki-Hämeenlinna välille on valittu 1850-luvulla ja se rakennettiin sen ajan olosuhteisiin. Nykyään linjan varrella on tiheää asutusta. Rata mutkittelee paljon ja nopean ratayhteyden tarvitsemat oikaisut tulevat kalliiksi ja hankaliksi toteuttaa. Vanha Toijala – Helsinki rata toimisi edelleen hyvin, jos sieltä poistuisi suurta nopeutta kulkevat kaukojunat.

Länsi-Uusimaa tarvitsee kaksi rataa

Julkinen liikenne on tulevaisuutta ainakin, mikäli tarkastelemme nykyhallituksen ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa. Ihmisiä kannustetaan vaihtamaan yksityisautonsa kumipyöriin ja kiskovaunuihin tiemaksujen avulla. 

Suomen raideyhteydet on saatava eurooppalaiselle tasolle

Keski-Euroopassa matkustaessa nopeat ja sujuvat junayhteydet tulevat tutuksi. Monen suuren kaupungin välillä junalla kulkeminen on jo lentämistä houkuttelevampaa. Junalla pääsee näppärästi keskustasta keskustaan, eikä aikaa tarvitse käyttää kentälle matkustamiseen tai turvatarkastusjonossa seisomiseen.

 

Tunnin junaa Tampereelle ei ole syytä toteuttaa - kuka perustaisi vastayhtiön?

Koska sekä Lauri Lyly että Sanna Marin ovat johtavia demareita, joilla on luonnollinen, jopa pakottava tarve ehtiä stadista äkkiä takaisin Tampereelle, on vaarana, että hallitusneuvotteluissa syntyy sopimus tunnin junasta pohjoiseen. Palveleehan tämä suunta myös takamaiden keskustalaisia.

Turun raitiovaunu ja tunnin juna

Me olemme maalaisia. Meitä on Varsinais-Suomessa kymmeniä tuhansia.

Kun me lähdemme kauppaan ostamaan hernesoppapurkkimme ja maitotölkkimme, teemme matkamme henkilöautolla. Toinen vaihtoehto edellyttää paitsi hyvää kuntoa, myös tuntikausia aikaa talsia joka päivä tien reunaa. Vaate- ja kenkäkauppamme sekä kodinkoneliikkeemme ovat jo aikoja sitten muuttaneet Raision Myllyyn tai Turun Skanssiin tai Länsikeskukseen.

Tunnin juna Tku-Hki: sekunnin säästö 2 milj. ja neg. luontovaikutus merkittävä

Näkökulma tunnin juna -huumaan. Salon Lukkarinmäen esitteessä kustannus oli konkretisoitu per sekunti ja sain tästä idean kirjoittaa asiasta.

Mielipiteeni: taas suuri ja etenkin kallis puhallus veronmaksajien rahaa yksityisille vakuuttavan tarinan kera. Ja sillä suuri vaikutus luontoon, vaikka väitetään muuta. Ja se edesauttaa näivettämään kaiken elämän pysäkkien välistä.

Pisara ensin ja vasta sitten "tunnin junat"

HELSINGIN SEUDUN KAUPUNKIRADAT ovat jo nyt ruuhkaisia. Myöhästelyt ovat työmatkalaisten harmiksi verraten yleisiä.

Ilman Pisararataa liikenne kiskoilla puuroutuu väkimäärän kasvaessa jatkossa takuuvarmasti entisestään.

Ilman Pisararataa Turun ja Tampereen ”tunnin junasta” voi nähdä vain unta. Maakunnista tulevat junat nimittäin jämähtävät odotusraiteille usein jo nyt ennen Pasilaa.

Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Planeetan tuhoa ei voi enää estää vain henkilökohtaisilla valinnoilla. Nyt tarvitaan sodanajan johtajia, selkärankaa ja rinnan rottinkia. Poliitikot! Milloin nousette poteroistanne kyyristelemästä?

Tunnin juna - vai mikä se oli?

Nyt se tulee. Turun ytimestä junalla Helsinkiin tunnissa ja 15 minuutissa. Jos kaikki menee nappiin, se on totta vuoteen 2030 mennessä. Plääh! Juna on liian hidas ja tulee asemalle vasta viidentoista vuoden päästä.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä